Häringe

Häringe Naturreservat kommer man till med buss 847 från Västerhaninge, eller svänger av från väg 73 (det finns parkeringsplatser). Det man först slås av är den stora mängden ekar. Direkt när man kommer in i området finns en stor vacker lund-miljö, där ekar av olika åldrar samsas med hasselbuskar, alm, lind och gamla aspar. Alla dessa träd, inte minst de enorma ekarna, hyser mängder av arter av organismer – insekter, mossor, lavar och svampar.
Fladdermöss använder de gamla träden som bon, och trivs i det delvis öppna landskapet. Det finns sju arter, bland annat mustasch-, dvärg-, och långörad fladdermus i området och i skymningen klara sensommardagar är en bra tid att se dem navigera runt bland träden i jakt på insekter.
Längre ned på Häringe halvön ligger slottet där man kan byta om till trevlig middag, men passerar man slottet och följer vandringsstigarna kommer man till kusten och här kan man ofta ha turen att se havsörn och fiskgjuse. Nu är det förstås tid för svamp och efter regnen i augusti finns det mycket svamp i markerna. På hela halvön finns många bra svampställen, både för kantareller och karljohan.
Hela området är intressant för den fågelintresserade; här häckar mindre hackspett och brun kärrhök och inte minst Bobäcken i norra delen och havsvikarna runt halvön är bra för att se rastande fåglar. (foto: I. May)

Häringe Häringe 5 Häringe 4

ek