Natursnokarna

Natursnokarna i Tyresta Nationalpark

Natursnokarna välkomnar både barn och deras vuxna ut i naturen. Vi undersöker, upptäcker och leker i Tyresta för att lära oss mer om djur och natur. Vi upptäcker djurens spår, undersöker småkryp och besöker gårdens djur. Mellan upptäckandet och lekandet fikar vi så matsäck är bra att ha med sig. Alla barn mellan 4–10 år och har med sig en vuxna är välkomna.

Varje träff är mellan 10.15–12.45 och vi samlas alltid vid Naturrum. Föranmälan sker till Naturrum 08-745 33 94 eller via e-post info@tyresta.se. Pris/träff för medlemmar i Naturskyddsföreningen: 50kr/familj, för icke medlemmar 100kr/familj. Natursnokarna är ett samarbete mellan Haninge naturskyddsförening, Tyresta nationalpark och ABF Södertörn.

Natursnokarna 1

Under året arangeras 8 träffar som kommer hålla till i Tyresta Nationalpark.
Föranmälan sker till Naturum, telefon 08-745 33 94 eller e-post info@tyresta.se.
Ta med egen matsäck.

Vid frågor kontakta Marie: e-post: dokkenmarie@gmail.com.
Under 2018 är följande aktiviteter inplanerade.
Du ser dom införda i kalenderordning bland andra aktiviteter i programbladet.

Spår i skogen 4 februari
Vi smyger ut i skogen för att leta spår efter djur, stora som små.

Fågelspaning 25 mars
Vi promenerar till det stora fågelbordet och till fågeltornet för att titta på fåglarna genom kikare och hoppas få syn på både sparvar och örnar. Har du en egen kikare så ta gärna med den.

Knoppisar 22 april
Att känna igen träd och buskar på vårvintern kan vara svårt men genom att titta närmare på deras knoppar och växtsätt kan man lära sig vilken art det är.

Minimonster 27 maj
Många minimonster har nu vaknat och kan snokas upp i naturens olika vrår. Vi tittar på dem under lupp och lär oss mer hur de ser ut.

Håva i dammen 17 juni
Följ med till dammen och upptäck djuren under ytan. Det döljer sig mer än vad man tror.

Sinnen i skogen 16 september
Upptäck naturen med alla dina sinnen, känsel, lukt, syn, hörsel och smak.

Gårdens djur 7 oktober
Följ med runt på gården och lär dig mer om grisarna, fåren och kossorna

Natursnokarna hos Riksförbundet